בקיץ אנחנו מחפשים מקומות גבוהים וקרירים שירחיקו אותנו מהחום המיוזע של המרכז, ואין כמו הגליל העליון עם הנופים והטמפרטורות  ה"כמעט-אירופאיים" שלו על מנת להשכיח מאיתנו את יולי-אוגוסט. הפעם נטפס מהכפר ראמה שעל כביש 85 (סמוך לכרמיאל) לשמורת הר מירון במסלול קצר יחסית שכולו תצפיות נוף עוצרות נשימה, הרבה אויר צח וירוק מסנוור ותחושת "חוץ לארץ" חזקה

לאן מטיילים: שמורת הר מירון

אבני דרך במסלול: כביש 85, ראמה, כביש 864, עין האר"י, הבריכה הסודית, עין אל-אסד, נחל האר"י, פאתי בית-ג'ן, תצפית הר כפיר, הר הילל, "גן האופניים" של אנוואר, אנדרטת סלאח קאסם טאפש, ח'רבת ב"ק, בית היערן הלבנוני, חניון פסגת הר מירון, צומת הר מירון על כביש 89.

סוג ואורך המסלול: לא מעגלי, כ-29 ק"מ. הזמן בו תגמאו את המסלול תלוי במספר ואורך ההפסקות.

עונה מומלצת: כל השנה. החורף אירופאי לחלוטין ומדהים ביופיו, כולל סיכוי לשלגים בפסגות הגבוהות אבל חלק מהצירים עלולים להיות בוציים וחלקלקים – בחורף אל תיסעו ברכב יחיד!

צילום: דרור ברלי

עבירות: קל-בינוני, אפשרי גם לרכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח עם גחון גבוה וממוגן וצמיגי AT (50:50). רוב המסלול נע על שבילים מפולסים וברורים ברמת עבירות קלה שאפשרית ללא קושי גם לרכבי פנאי כפולי הנעה סטנדרטיים ללא הילוך כוח. פה ושם גם קטעים סלולים באספלט. "אתגר העבירות" היחיד לרכבי פנאי הוא עלייה טרשית קצרה עם הצלבות לפני חרבת ב"ק (נק' 35). בחורף רמת העבירות עלולה להשתנות בדרגה אחת או שתיים – אל תיסעו ברכב בודד וקחו עימכם ציוד חילוץ!

ניווט: בינוני+. רוב המסלול נע על צירים מסומנים בצבע, אולם לעתים נדרשים עין חדה, יכולת קריאת מפה ושטח והיגיון בריא על מנת לאתר את הציר הדרוש ולא להתבלבל. בחלקים מהמסלול אין קליטה סלולרית. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 2 ("גליל") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: שפע נקודות מוצלות וזולות מגניבות למנוחה ולקפה, לאורך כל המסלול, מתחילתו ועד סופו. נקודה מומלצת מאוד – "גן האופניים" של אנוואר (במידה והוא נמצא) נקודות לפרישה מוקדמת הביתה – עין אל אסד (נק' 17), פאתי בית-ג'ן (נק' 22).

שמירת טבע: המסלול נע בשמורת הטבע הר מירון. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהיה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: כל תחנות הדלק על כביש 85, בכרמיאל ובראמה.

צילום: דרור ברלי

ציוד נדרש: רכב פנאי כפול-הנעה, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין.

הערות ואזהרות: אין.

סיפור הדרך
בצומת ראמה מזרח. פונים מכביש 85 לראמה, לכביש 864 בכיוון צפון. איפוס ספידומטר. זו נקודת ההתחלה.

0.0 ק"מ. בצומת ראמה מזרח. איפוס ספידומטר. נוסעים צפונה על כביש 864. עוברים כיכר ראשונה עם פסל מצופה כרום וממשיכים ישר בעליה.

0.5 ק"מ. כיכר עם פסל של כדורגלן. ממשיכים ישר בעליה.
0.7 ק"מ. כיכר עם פסל "האדם החושב". ממשיכים ישר בעליה.
1.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. אחרי סיבוב חד שמאלה בעלייה, פנייה ימינה לכביש שירות צר, תחום בגדר הפרדה מבטון שמקביל לכביש 864 ומיד פונה ימינה בחדות בעלייה (כלי רכב גדולים יזדקקו כאן לתמרון קדימה-אחורה). איפוס ספידומטר. הכביש מתפתל בעלייה לכיוון מזרח.

צילום: דרור ברלי

0.3 ק"מ. פיצול. בפאתי ראמה. פונים בציר הימני בירידה מתונה.
1.0 ק"מ. פיצול. פונים בשבי להימני, דרך עפר נוחה.
1.6 ק"מ. מימין – בריכת השקיה יפה, סגורה ומגודרת, עם סוכת גפנים. משמאל – נביעה קטנה בצד השביל, עין האר"י.
1.7 ק"מ. דרך יורדת מימין לבריכה הסודית. פונים ימינה בירידה (ביום ביקורנו הבריכה היתה סגורה עקב בעיות של אישורי הפעלה/רשיון עסק וכו'. מי שמעוניין לוותר על הביקור, ימשיך כאן ישר עד לנקודה 17 בעין אל-אסד).
2.1 ק"מ. פיצול. פונים ימינה, בין עצי זית יפים.
2.2 ק"מ. פיצול. ליד שרידי טחנת קמח עתיקה שככל הנראה הופעלה ע"י זרימת מים מעין האר"י. פונים ימינה לכיוון מערב.
2.3 ק"מ. פיצול. פונים לציר הימני, הסלול באספלט
2.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. ברחבת החניה של "הבריכה הסודית".  איפוס ספידומטר. לאחר הביקור, חוזרים על העקבות.

"הבריכה הסודית". בריכת השקיה שניקזה מי מעיינות ועם השנים שופצה והפכה לבריכת שחייה מודרנית בליבו של נוף עוצר נשימה, פינת חמד חבויה המוחזקת על-ידי משפחה דרוזית מראמה, עם מסעדה קטנה וכניסה בתשלום ואפשרות גם ללינת לילה. שביל הכניסה הראשי הוביל מכביש 85 או בשביל בו אנו הגענו מכיוון ראמה/עין אל-אסד. המקום צבר מוניטין טובים ורבים ביקרו בו, עד שהרשויות החליטו לשים סוף לחגיגה והמקום נסגר בשל היעדר רשיון עסק/אישור הפעלה ושאר בעיות בירוקרטיות – וחבל. מועד לפתיחה מחודשת? עדיין אין, אבל כאשר מטיילים באזור שווה לטרוח ולהגיע לבדוק – אולי בכל זאת יהיה פתוח.

צילום: דרור ברלי

0.2 ק"מ. בנק' 11. פונים שמאלה.
0.3 ק"מ. בנק' 10. פונים שמאלה.
0.4 ק"מ. בנק' 9. פיצול. פונים שמאלה ליד שרידי טחנת הקמח העתיקה.
0.8 ק"מ. בנק' 8, סוף העלייה הדרדרתית והמהמורתית. פונים ימינה, לכיוון מזרח ועין אל-אסד.
1.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T. בעין אל-אסד. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה

עין אל-אסד. – כפר דרוזי ציורי בגליל העליון, בתחום המועצה האזורית מרום הגליל. ממוקם בגובה שבין 550 ל-600 מטרים מעל פני הים ונכון לסוף שנת 2020 מתגוררים בו 885 תושבים. הוקם בשנת 1899 על-ידי דרוזים מהיישוב הסמוך בית ג'ן. ב-1949, לאחר מלחמת העצמאות, התיישבו בו כמה משפחות ערביות-מוסלמיות שגורשו מהכפר הסמוך אל-פארדיה אולם בשל סכסוכים שהתגלעו בינם לבין הדרוזים תושבי המקום, עזבו מרביתם זמן קצר לאחר מכן וכיום נותרה בכפר רק משפחה אחת מהם. הכפר שוכן למרגלות הר כפיר, בחלק הדרומי של גוש הרי מירון. שמו נקרא על שם המעיין הנובע בתחומו "עין אל-אסד" (עין האריה). בערוצים שמסביב לכפר נובעים מעיינות נוספים בהם עין לביאה ועין הארי. סביבו כרמי זיתים ובוסתנים ובמדרון מעליו חורש ים-תיכוני המהווה חלק משמורת הר-מירון. בכפר עצמו כמה נקודות תצפית יפות המשקיפות אל הגליל התחתון, הר תבור, חיפה, הים התיכון והכנרת. בזכות הנוף המרהיב והקרבה לשמורות הטבע הגדולות בגליל, התפתח בעין אל-אסד ענף תיירות הפנים ופועלים בו כיום כמה וכמה בתי הארחה/צימרים ומסעדות בסגנון דרוזי-מסורתי.

0.2 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה לרח' אל-עין ועולים  בעלייה מתפתלת. נקודות תצפית-נוף יפות משמאל.
0.6 ק"מ. צומת. נוסעים בעליה – רח' עין-ספוא. מימין – אתר דרוזי מקודש – מזאר שיח' סלאח אל-כחאל. (אל-ג'רמאני)

צילום: דרור ברלי

מזאר שייח' סלאח אל-כחאל.  – אתר להנצחת זכרו של צדיק דרוזי שחי עד תחילת המאה ה-20 בסוריה ליד דמשק. מסופר ששייח' סלאח אל ג'רמאני עבר בכפר עין אל-אסד בדרכו אל קבר יתרו והוא נח כאן ושתה ממי המעיין. האתר נבנה להנצחת זכרו ונחנך ב-14 למאי 2011.

0.8 ק"מ. שימו לב!!! פנייה חדה ימינה בשיפוע תלול מאוד עם סימון שבילים ירוק – שביל עין אל-אסד לבית ג'ן. שביל עפר מפולס שנע בעלייה ארוכה. משמאל – ערוץ נחל הארי.
2.6 ק"מ. מעבר בקר.
3.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף השביל הירוק בפאתי בית ג'ן. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל מסומן בכחול. דרך טובה ורחבה, בהמשך סלולה בחלקה באספלט.

0.7 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר על הדרך הסלולה לפי הסימון הכחול.
1.5 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני. יורדים מהכביש לדרך כורכר מסומנת בירוק, לכיוון הר כפיר.
2.9 ק"מ. השביל משנה צבע לשחור.
3.4 ק"מ. תצפית ונקודת מנוחה בראש הר כפיר. יש כאן פינות ישיבה עם ספסלים ושולחנות אבן. השביל מקיף את הפסגה במעין "כיכר". נוף מרהיב של הכינרת, מצוק הארבל והגליל התחתון. לאחר הביקור במקום שבים על העקבות לשביל ממנו הגענו.
5.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנק' 24 על השביל הכחול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל הכחול (סלול באספלט).

צילום: דרור ברלי

0.4 ק"מ. השביל הכחול שובר שמאלה לדרך כורכר. פונים שמאלה עם השביל הכחול.
1.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. משמאל מתחם מגודר מעוטר בגלגלי אופניים, פסלונים וגרוטאות ממוחזרות שהפכו למיצג אמנותי – זהו "גן האופניים" של אנוואר. איפוס ספידומטר.

גן האופניים. מקום מיוחד. זהו מתחם מגודר ששייך לאנוואר, איש מבוגר ונחמד מבית-ג'ן. אנוואר רכש את הקרקע ובנה כאן את חלקת אלוהים הקטנה שלו. הוא אסף גרוטאות, חלקי אופניים, רהיטים ישנים, פסלים וכו' ויצר מהם מתחם סוריאליסטי וצבעוני שאי אפשר שלא להתפעל ממנו. יש כאן בוסתן, לול תרנגולות, בית קיץ וחצר קטנה ויפה עם נוף מהמם לכיוון צפון ורכס הרי מירון – נחל כזיב, הר זבד, הר חן, הר עפאים הר מירון. המקום סגור ומגודר והוא שטח פרטי, אבל אנוואר נמצא כאן כל יום ואם תהיו נחמדים, אולי יזמין אתכם להיכנס לשתות איתו קפה ויפליג אז בסיפורים. המקום מקסים ובהחלט שווה ביקור.

צילום: דרור ברלי

0.3 ק"מ. פיצול. ממשיכים בשמאלי, על השביל הכחול. השביל מימין מיועד ל הולכי רגל ומוביל לשטחי פריחת האדמוניות – פורחות בחודש אפריל בלבד.
1.7 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי, שמכאן משנה את צבעו לירוק.
2.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף השביל, ליד אנדרטת סלאח קאסם טפאש. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה בכביש עם סימון שביל ישראל

אנדרטת סמל סלאח קאסם טפאש. ב-6 לאפריל 1992, באיזור הכפר חולה שבדרום לבנון, נקלעה שיירת מפקדים של צה"ל למארב מחבלים. סלאח, שהיה חלק מכוח אבטחה סמוך, הוזעק לסייע. הוא זיהה פצועים שוכבים בשטח תחת אש במצב קשה ומאבדים דם רב והחל בטיפול בהם תוך סירוב לפניות הפצועים לעזוב ולהתרחק מהמקום, עד שנפגע ונהרג. על מעשהו זכה לצל"ש אלוף הפיקוד והועלה לדרגת סמל לאחר נפילתו.

0.4 ק"מ. ימינה עם הסימון הירוק ושביל ישראל
1.2 ק"מ. צומת שבילים. במבט ראשון נראה בעייתי וקשה לזהות את המשך השביל הרצוי, אבל כל השבילים מובילים לאותו מקום ומיד תזהו את הסימון. פונים במגמה ימינה, עם הסימון.
1.5 ק"מ. השביל טרשי ומתחילה עליה קצרה עם הצלבות עמוקות. רכבי שטח – שלבו ל-LOW וטפסו לאט. רכבי פנאי ללא הילוך כוח יזדקקו כאן להכוונה מבחוץ ואולי גם למעט בנייה באמצעות אבנים.
2.1 ק"מ. מעין צומת T ליד חרבת ב"ק. שמאלה בשביל בין עצי אלון.

חרבת ב"ק. נקרא גם "חרבת רום". שרידי חווה חקלאית שהוקמה על ידי ישראל ב"ק באדמות הכפר ג'רמק שעל הר מירון ופעלה בשנים 1834-1840. התיישבות זו נתפסת לעתים באופן חלוצי כראשית ההתיישבות החקלאית היהודית בעת החדשה.

צילום: דרור ברלי

2.8 ק"מ. מימין – "בית היערן הלבנוני". מבנה מגורים נטוש במרכזו של שטח רחב ומגודר (אבל השער פתוח וניתן להיכנס. המקום נועד למגורי פקח שמורת הר מירון אולם כבר כמה שנים שהוא נטוש. דלת הכניסה הראשית מסורגת ונעולה אולם ניתן להיכנס לבית מהצד השני. המקום נטוש ומוזנח אולם בהחלט יכול לשמש להפסקה. ניתן לעלות לגג הבית לתצפית. לאחר הביקור במקום חוזרים על העקבות לכיוון נק' 36.

0.6 ק"מ. בנק' 36. פונים שמאלה לכיוון בסיס הר מירון (יב"א – יחידת בקרה אווירית – הבסיס הצבאי עם האנטנות העגולות שנראה מרחוק).
1.1 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה.
1.2 ק"מ. על הכביש. מול הבסיס. מיד משמאל – חניון לילה פסגת הר-מירון. רחבת חניה עם שולחנות וספסלים.
1.8 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה.

6.7 ק"מ. בצומת על כביש 89. סוף המסלול. שמאלה – לחורפיש. ימינה – לסאסא, גוש חלב, מירון, צפת וצומת חנניה.